Σεμινάρια στο Ιστορικό Υφαντουργείο (Λεωφόρος Αμαλίας 38)

 

ΕΤΗΣΙΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ 2023 - 2024

 

Νήμα, μίτος, κλωστή, ύφασμα…

Η βιωματική σχέση ανάμεσα στην ύλη, τον άνθρωπο, τα εργαλεία…

Δρόμοι  και συμβολισμοί που οδήγησαν την ύλη στην τέχνη

 

Λ. Αμαλίας 38, Σύνταγμα, τηλ. 210 3238918
Υπεύθυνη : Τσουρινάκη Σοφία, Καθηγήτρια/Τεχνολόγος  αρχαίου  υφάσματος.  

 

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΥΦΑΝΣΗΣ ΣΕ ΦΟΡΗΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ (ΤΕΛΑΡΟ): 

 

Στον όρθιο αργαλειό με δύο μίτους, αλλά και σε φορητά πλαίσια ερευνάται μία ποικιλία ανισομερών τεχνικών ύφανσης. Η απλή λειτουργία αυτών των εργαλείων προσφέρεται κυρίως για τεχνικές, όπου επικρατεί το υφάδι. Ιστορικά, έχουν χρησιμοποιηθεί στους τάπητες και στα παραπετάσματα της αρχαιότητας, στις tapisseries του Μεσαίωνα και της Αναγέννησης, στα χαλιά κόμπου, στα κιλίμια, στα θηλειαστά σκεπάσματα, αλλά και στα ελεύθερα έργα της νεότερης χωροϋφαντικής και γλυπτικής.

 

ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟ

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΥΦΑΝΣΗΣ ΣΕ ΦΟΡΗΤΟ  ΠΛΑΙΣΙΟ (ΤΕΛΑΡΟ):

 

Για όσους επιθυμούν να παρακολουθήσουν το σεμινάριο του τελάρου μόνο μέσω διαδικτύου. Θα λειτουργήσει τμήμα προχωρημένων με την ίδια ύλη όπως τα δια ζώσης σεμινάρια.


ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΥΦΑΝΣΗΣ ΣΕ ΟΡΙΖΟΝΤΙΟ  ΑΡΓΑΛΕΙΟ ΜΕ 2, 4, 6 ή 8 ΜΙΤΑΡΙΑ: 

 

Διδάσκεται η σχεδίαση του υφάσματος, η προετοιμασία του νήματος (διάσιμο του στημονιού) και το «ντύσιμο» του οριζόντιου αργαλειού, δηλαδή το πέρασμα των νημάτων από το χτένι, τα μιτάρια και το τύλιγμα στο αντί του αργαλειού. Σε αργαλειούς επιτραπέζιους και επιδαπέδιους με δύο, τέσσερα, έξι ή οκτώ μιτάρια μελετάται μία ποικιλία δομής της παγκόσμιας υφαντικής παραγωγής.

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΒΑΦΗΣ ΜΕ ΦΥΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΖΩΙΚΕΣ ΧΡΩΣΤΙΚΕΣ:

 

Η πολύτιμη γνώση των χρωστικών ιδιοτήτων των φυτών μαρτυρείται αδιάσπαστη στον ελληνικό χώρο από τις απεικονίσεις των κρόκων των μινωικών τοιχογραφιών και τους σωρούς της πολύτιμης κογχυλιακής πορφύρας, που βρέθηκαν στα ελληνικά παράλια έως τα ζεστά χρώματα των μεταβυζαντινών υφασμάτων και την πρότυπη συντεχνία ριζαροβαφέων στα Αμπελάκια της Θεσσαλίας. Στο εργαστήριο των φυτοβαφών διδάσκονται παραδοσιακές και σύγχρονες μέθοδοι στερέωσης των χρωμάτων με φυτικά και χημικά υλικά, και βαφής με φυτά του ελληνικού χώρου (ευκάλυπτο, πεύκο, κυπαρίσσι, βελανιδιά, ροδιά, ελιά, καρυδιά, μουριά, συκιά, αμυγδαλιά, μαργαρίτες, κρεμμυδόφυλλα, ριζάρι, σταφυλοϋάκινθο, ξυνίδα, σπάρτα, ίσατι και άλλα), καθώς και με εισαγόμενα υλικά, όπως χέννα, αγχούσα, μπακάμι, κρεμέζι, κογχινέλη και ίντιγκο.